Min väg till Sverige

I december 2006 var jag stressad så  jag måste komma ut från min vardag. Vi gjorde en spontan resa, och packade ett par saker för en kort resan. Min fru Andrea körde bil och jag åkte med. När vi var ute på motorvägen kände jag mig bättre. Vi körde den dag till Soltau där vi hade ett rum för natten. Nästa dag körde vi till Travemünde. När jag åkte med Andrea började jag läsa skyltar på motorvägen. Jag tänkte att när jag inte kan läsar, kommer jag att blir sämre. Jag tänkte att min livssituation behövd förändras. Andrea var sjuk och vi jobbade tillsammans i mitt företag.

I Travemünde hade vi ett rum på en krog i hamnen. Man kunde titta på vattnet och se färjan. Det var kväll och vi satt på krogen så att vi kunde se färjan. Det var Nils Holgerson som den kvällen körde till Trelleborg i Sverige. Jag tänkte att vi måste åka till Trelleborg. Den tredje dagen åkte vi på kvällen med Peter Pan till Sverige. Det hade vi inte bestämt innan, utan det blev en resa där känslan styrde oss till Sverige. Jag hade tidigare varit i Sverige och känt mig bra där.

På Peter Pan kom jag ihåg att jag saknade att köra min motorcykel. vi sov den natten på färjan,

så vi var nästa dag i Skåne. Vi körde till Degeberga i närheten av Kristianstad. I Degebgerga fick vi

vänner, Britta och Göran, som bor på en gammal bondgård. I samband med besöket i Degeberga

fick uppdrag att bygga en trappa.

I september 2007 gifte sig Andrea och jag, i Kristianstad, vi gjorde många resor till Degeberga, och

sökte efter en möglighet att flytta till Sverige. I Tyskland började vi en kvällskurs i svenska, och

besökte också en jobbmässan från de skandinaviska länderna. Där lärde vi känna en person från

Borgholm, han förmedlade företagsförsäljning i Sydsverige.

På en resa, där vi stannade i Degeberga, körde vi vidare till Småland. Vi hittade i Älmhlt en

fastinghetsmäklare Christer S., och han hade ett hus med verkstad bland sina objekt, det

huset ligger i Liatorp. Vi var intresserade och körde till Liatorp,och hittade huset. Mittemot huset

finns ett snickeri som ägs av Christer N. Han såg oss vid huset och kom, och frågade " Vad

gör ni här?". Ägaren var inte hemma, men han kom senare, så att vi kunde titta på både huet och verkstan.

Efter att ha tittat på huset, besökte vi Christer N. i hans snickeri. Han tillverkade dörrar.

Han visade oss sitt snickeri, och jag visade min pärm med de arbeten jag gjort.

Jag frågade Christer N.: " När jag kommer till Sverige, kan jag få jobba i ditt snickeri?" Han svarade

" Ja, jag vet att ni från Tysland är duktiga".

Den 9 november 2007 reste vi med färjan Robin Hood från Travemünde till Trelleborg. Jag hade

haft en ingivelse, att jag måste flytta till Sverige. Jag visste att jag inte ville stanna i Tyskland.

På denna resa stannade vi också i Degeberga. Vi reste den 14 november 2007 tillbaka till

Tyskland. Från Trelleborg åkte vi då med färjan Peter Pan till Travemünde.

I april 2008 byggde vi trappan till Degeberga, och vidare någon av de första dagarna i maj körde

vi dit med den, efter att vi hade monterat trappan, körde vi till Liatorp, till Christer N. Jag

jobbade i hans snickeri, och efter en vecka körde vi tillbaka till Tyskland. Huset var till salu, och vi hade en fastighetsmäklare från Kirchberg. Under tiden som jag jobbade hos Christer N. hyrde vi en stuga på en camping i Ålmhult.

Vi började tömma huset och verkstan, så att vi skulle kunna flytta till Sverige. Jag körde med min

motorcykel till Liatorp, för att jobba på Christer snickeri. Andrea stannade i Kirchberg, tömde huset,

och packade flyttlåder.

När jag jobbade fick jag ett telefonsamtal från Andrea: "Du måste komma hem, vi har en person här som är intresserad av huset och verkstan"

Nu måste jag åka tillbaka till Tyskland, jag parkerade min motorcykel i Liatorp på Christers snickeri.

Jag åkte med tåg från Älmhult mot Malmö, och sedan med buss till Trelleborg. Där tog jag färjan mot Travemünde där Andrea väntade på mig. Vi körde på motorvägen till Kirchberg, där vi träffade personen som var intresserad av huset och verkstan. Han var inte seriös, så vi kunde inte sälja huset och verkstan. Vi tömde huset och verkstan och packade så att vi kunde köra till Sverige igen. Av

Andreas släktingar hade vi en möjlighet att lagra flyttlådor, verktyg och möbler.

Den 12 augusti 2008 körde vi, med två bilar, mot Sverige. Vi stannade en natt i Degeberga, nästa dag

körde vi till Älmhult. Jag jobbade på sommaren och höst i Christers snickeri. I oktober fick vi en

lägenhet i Liatorp, och jag kunde prommenera till jobbet. Andrea gick på SFI på Haganässkolan i Älmhult. Christer N. hade ingen arbete för mig på vintern, så jag kunde studera svenska på

Haganässkolan.

I december 2008 sålde vi huset och verkstan i Kirchberg. Jag slutade på SFI på våren 2009, jag måste

tjäna pengar. Vår hyresvärd hade en lägenhet som skulle renoveras. Och jag kunde jobba för honom.

Vi hade inte så mycket inkomst 2009, Andrea gick i skolan, och jag jobbade. En dag fick jag ett

telefonsamtal från Tyskland, en person från min fars bank. Min far hade sparpengar på banken och denna person skulle avsluta detta kontot.

Jag ärvade den hälften från min fars sparpenga så att vi fick penger från Tyskland på sommaren 2009. Vi hade våra flyttlådor, verktyg och möbler i Tyskland, så vi måste planera för att hämta dem.

Jag kollade på Christer S. hemsida efter nya objekt. Där fanns ett hus med två ladugård i

Torsås by. Jag blev intresserad så jag körde till Christer S. i Älmhult. Han menade: "Huset har hussvamp, och alla som varit intresserade har tackat nej"

"Jag vill titta i alla fall och se om jag är intresserad" svarade jag, sedan körde jag med Andrea till

Torsås by.

Vi hittade huset och ladugårdarna, på trädgården fanns äppel- och päronträd, röd- och

svartvinbärsbuskar. Vi stannade en stund i trädgården, men in i huset kunde vi inte komma denna

dag. Jag kontaktade Christer S. för en visning, så att jag kunde titta i huset. På denna visning kunde jag

gå in huset, och Christer S. frågade "Vad tänker du om detta huset?" Jag svarade "Jag måste sova på det en natt, fråga mig i morgon igen"

Jag sov en natt och var fortvarande intresserat av att köpa fastigheten. Vi kunde köpa och betala

huset, och kunde hämtar våra saker från Tyskland.

Vi bestämde oss för att att köpa huset, 16 september köpte vi det från Kerstin och Kenneth J.

Vi började med att köra ut halm ur den ena ladugård, och Kenneth hjälpte oss att köra

halmen med sitt släp till sin mark för att elda upp den. Efter detta arbetet började vi inne i huset

med att riva ut och elda upp golvet och väggar, som var angripna av hussvamp.

Det var 15 år sedan någon hade bott i huset. Bonden som bodde här sist hade en häst, sex kor, tre grisar, och höns.

Den 10 mars 2010 flyttade vi från LIatorp till Torsås by.

Stycken är de viktigaste byggstenarna för hemsidor. För att ändra innehållet i denna text dubbelklickar du bara här eller klickar på Redigera text. Du kan också ändra stilen här.